Ptáte se, jak vlastně vznikají naše šperky? Jak se z pouhé představy stane klenot ze zlata a diamantů, drahokamů nebo perel? K hotovému šperku KLENOTA vede dlouhá cesta. Co všechno zahrnuje, vám prozradíme v tomto článku.

Je pro nás naprosto zásadní, abychom mohli zcela svobodně vytvářet kvalitní šperky přesně podle našich představ a přání našich zákazníků, v souladu s našimi hodnotami. Všechny šperky KLENOTA proto vznikají přímo v našem ateliéru od návrhu až po finální úpravy. Při výrobě využíváme tradiční metody i moderní technologie. Výslednou podobu šperku ale mají vždy v rukou zlatnice a zlatníci v naší dílně.

1. Nápad a vytvoření grafického návrhu

Na začátku všeho je inspirace. Šperk je vlastně takové drobné umělecké dílo. Někdy přijde rovnou představa celého klenotu, jindy se vychází jen z určitého motivu, jednoduchého nápadu. A někdy vznikne z jednoho malého nápadu dokonce celá kolekce šperků. Aby se dal vytvořit grafický návrh, je třeba původní myšlenku dovést až do podoby jasné vize. Tu pak můžeme převést do podoby nákresu na papír nebo do speciálního 3D programu.

2. Zhotovení master modelu

Z grafického návrhu následně vzniká fyzický model. Existuje několik způsobů vytvoření master modelu, nejčastěji se však používají tyto dva:

  • První cestou je ruční zhotovení master modelu ze stříbra. Tento způsob se hodí pro šperky, které nelze z různých důvodů navrhnout ve 3D programu, může jít např. o očka, různé povrchy, hodně organické tvary apod.
  • Druhou, moderní cestou je modelace ve 3D programu. V něm se šperk kompletně vymodeluje, případně se sestaví pomocí jednotlivých přednastavených komponentů, jejichž velikost se upraví a přizpůsobí. Schválený model se vytiskne na 3D tiskárně.

Hotový model prochází pečlivou kontrolou: zkouší se funkčnost jednotlivých součástí, pohodlnost nošení, testuje se i zasazení drahokamů.

Speciální případ představují tradiční snubní prsteny, tedy klasické kroužky. Ty v naší dílně nejčastěji vyrábíme metodou, kdy se kovový drát nejdříve upraví na požadovaný profil, tloušťku a šířku a poté se ručně stáčí a pájí.

3. Vytvoření gumové formy

Z hotového master modelu se vytváří forma. Pomocí ní se pak dělají voskové modely, které slouží ke zhotovení formy pro samotné lití. Nejprve se master model zalisuje do speciální gumové hmoty. Vznikne tak malý gumový kvádr. Ten se musí správně rozříznout: podélně uprostřed a tak, aby vznikly tzv. zámky. Kvalitně provedená forma vypadá, jako by měla na své řezné ploše vějíř, který vede doprostřed k obtisku šperku.

4. Vytvoření voskového modelu

Gumová forma se naplní roztaveným voskem. Po ztuhnutí vosku se forma otevře a model se opatrně vyndá. Výsledná kvalita voskového modelu má zásadní vliv na kvalitu kovového odlitku. Pokud je to potřeba, následuje korekce drobných nedokonalostí skalpelem či voskovou pájkou a začištění nerovných míst. Korekce se vyplatí udělat ve vosku, protože kov se opracovává mnohem hůře. V této chvíli se také upravuje velikost prstenů.

5. Příprava na odlití 

Hotové voskové modely se lepí na tzv. stromeček. Na začátku se připraví „kmen“, vosková tyčka většího průměru. Na něj se pájkou přidělávají jednotlivé modely tak, aby byly velice nahusto, ale navzájem se nedotýkaly. Stromeček tak může nést i několik desítek modelů.

Ze stromečku se následně vytvoří forma pro lití kovu. Jeden stromeček tedy vždy slouží jako forma pro šperky ze stejného kovu stejné barvy. Voskový stromeček se vloží do speciální kyvety a ve vakuu se zalije jemnozrnnou sádrou.

6. Odlití z kovové taveniny

Kovový šperk se odlévá tzv. metodou ztraceného vosku, jež byla známá již ve starověku. Připravená sádrová forma s voskovým stromečkem uvnitř se před litím nahřeje, vosk se roztaví a vylije. Jeho zbytky se po nalití roztaveného kovu jednoduše vypaří. Dutiny vzniklé v sádře vyplní kov: legovaná tavenina požadované ryzosti, kterou si sami připravujeme.

Po nalití taveniny se nechá forma řízeně vychladnout. Poté se rozbije a vyjme se z ní kovový stromeček. Z něj se odštípou či odříznou odlitky a očistí se od zbytků sádry. Nakonec se hotové odlitky zkontrolují a po schválení předají ke zpracování na zlatnickou dílnu. Kusy, které neprošly přísnou kontrolou kvality, se roztaví.

7. Hrubé opracování a strojové předleštění

Zlatníci nejprve odříznou kanálky a vymodelují povrch šperku. Nakonec povrch šperku co nejvíce vyhladí smirkem, aby byl připraven na leštění. V případě prstenů se kontroluje, případně upravuje také velikost a dokonalá souměrnost a kulatost.

Hrubě opracované odlitky se přesunou na strojové předleštění – do speciálních přístrojů zvaných bubny a jehličky. V bubnech jsou malá kulatá nerezová tělíska, jehličky jsou kovové tyčinky velmi malého průměru a délky. Pohybem nádoby dochází k leštění šperku.

8. Kompletace šperku a ruční předleštění

Kompletací se rozumí spájení všech dílů, které šperk tvoří. K tomu slouží oheň a malé kousky pájky, na malé detaily se používá speciální laser. Zlatník sleduje kvalitu protavení pájky a symetrii spojených dílů. K náušnicím se ručně pájí dříky či jiné typy zapínání, kompletují se náramky a řetízky či náhrdelníky, občas i některé prsteny, pokud mají více dílů. Po této fázi mají šperky správnou velikost i délku. Po přísné kontrole se přesouvají na ruční předleštění.

Šperk se ručně vyleští do téměř finálního lesku. Je důležité dbát na hladký povrch a vyleštění kamenových lůžek a carglí (obrub). Po předleštění na leštičce se šperk musí zbavit lešticí pasty. Toho docílíme ponořením do ultrazvukové lázně.

9. Puncování

Na všechny šperky se po vyleštění šetrně vyrazí výrobní a ryzostní puncovní značky. Následně putují na kontrolu a puncování Puncovním úřadem. Ten ověří ryzost a informace udané výrobcem a opatří šperk puncovní značkou. Často se pak musí šperky znovu začistit a přeleštit, aby se odstranily stopy od razidla.

10. Fasování a/nebo gravírování (rytí)

Opuncovaný a předleštěný šperk se předá faserovi, který do něj vsadí drahokam(y). Faserské řemeslo je velice náročné, každá desetina milimetru je znát. Pokud šperk nemá připravené lůžko na usazení kamene, musí si ho faser nejprve připravit. Po upevnění drahokamů zabrousí a vytvaruje krapny. Nakonec šperk pečlivě začistí a přeleští.

Pokud má být šperk opatřen rytinou, předá se rytci. Gravírování provádíme moderní laserovou metodou. Nejčastěji se rytinou zdobí vnitřky prstenů nebo povrchy medailonků.

11. Finální leštění a povrchová úprava

Následuje finální leštění a čištění ultrazvukem. Má-li mít šperk povrchovou úpravu, provede se nyní, případně se pak znovu doleští. Pokud jde o šperk z bílého zlata, čeká ho pokovení bílým rhodiem v galvanické lázni. Klenoty ze žlutého a růžového zlata tento krok vynechávají – a pokud je nemají zdobit perly, leštěním pro ně celý proces výroby končí.

12. Lepení perel

Perly jsou velice choulostivé, proto jejich chvíle přichází až na úplném konci. Perly je třeba nejprve navrtat, předvrtané perly se jen nalepí. Pokud zlatník vrtá, musí zvolit nejvhodnější místo, aby perla perfektně seděla v misce a zároveň vypadala skvěle. Před lepením se také vyplatí upravit dřík tak, aby nebyl hladký a perla na něm dobře držela. Po aplikaci lepidla a nasazení na dřík je třeba perlu zafixovat a nechat řádně zaschnout lepidlo.

Prošli jsme spolu celý proces krok za krokem. Každý jednotlivý krok mají na starosti zkušení profesionálové a šperk během této cesty prochází několika přísnými kontrolami kvality. Na jejím konci je hotový klenot připravený zdobit a dělat radost. Každý šperk před expedicí s láskou zabalíme do designové krabičky a přiložíme k němu certifikát pravosti, který dokládá pravost všech použitých komponent.

ČTĚTE DÁL: ZLATÉ ŠPERKY, VŠE CO POTŘEBUJETE VĚDĚT